Dag 06 (Vancouver Island (Grizzly Journey) - 12-09-2017)

AJ

Vandaag is het een zeer speciale dag van iets wat we al lang geleden gereserveerd hebben (anders lukt het niet om te doen) en waar we heel erg naar hebben uitkeken. We staan vroeg op om te ontbijten en begeven ons naar de haven van Campbell River. Aldaar ligt de boot van Aboriginal Journeys al op ons te wachten. Samen met 10 anderen varen we high-speed met soms flinke klappen door de golven, over de Pacific Ocean door de Desolated Islands (een bijzonder mooi eilanden gebied van circa 100 kleine en grote eilanden), rechtstreeks naar het vaste land aan de overkant van Vancouver Island. We zijn op een Grizzly Bear Journey expeditie. Na 2 uur varen in een schitterende natuur omgeving komen we aan in het Toba Inlet Fjord. De Klahoose gidsen (deze twee mannen zijn de oorspronkelijke bewoners van dit gebied), begeleiden ons door het gebied op zoek naar Grizzly beren. We hopen dan maar dat we inderdaad ook echt Grizzly beren gaan zien in het wild. En vandaag hebben we geluk want we zien diverse Grizzly beren in hun natuurlijke habitat. Ze zijn vooral bezig met het vangen van de zalmen. Dit is voor hen op dit moment een koud kunstje want we bevinden ons aan een rivier wat in deze tijd van het jaar volop bezocht wordt door zalmen die hier in hun paaigebied eieren leggen, paaien en daarna sterven (het is net alsof je naar een documentaire op national geographics aan het kijken bent maar dan in het echt). De verse zalmen stranden hier upstream in het grind van de rivier, doen hun ding en zijn zo een gemakkelijke prooi voor de beren. Voor de Grizzly beren is deze tijd letterlijk en figuurlijk het neusje van de zalm. Ook liggen er al vele dode zalmen maar deze worden pas door de beren gegeten als er geen verse zalmen meer zijn. Daarna zijn de beren vet genoeg om middels een winterslaap de winter door te komen.
Je kan je wel voorstellen dat we hiervan genoten hebben. Daarnaast genieten we van de mooie panorama’s en van de schitterende omgeving. Helaas is de tijd alhier naar ons gevoel zo om. Het was een zeer enerverende dag! Als we terug zijn stappen we in de auto en rijden naar de Ferry om weer terug te gaan naar het vaste land. Eenmaal in Vancouver aangekomen rijden we door via de Highway 99 naar Squamish alwaar we in een motel erg laat aankomen en moe maar voldaan in slaap sukkelen.