Dag 04 (Vancouver Island - 10-09-2017)

Gisteravond zijn we aangekomen in Campbell River, een klein plaatsje op Vancouver Island. Nadat we ergens hebben ontbeten zijn we Vancouver Island gaan verkennen.
VI 00Vancouver Island is voor het overgrote deel nog absolute wildernis. Het is een goede plek om orka's en diverse soorten walvissen in het wild te zien, maar ook zwarte en Grizly beren te ontmoeten en natuurlijk de Elk (door ons Wapiti genoemd). Dit is Canada op zijn best. Vancouver Island in het westen van Canada is synoniem voor absolute wildernis. Dit is waar de Rocky Mountains de zee ontmoeten. En, het is de thuisbasis van opvallend veel dieren. Van al deze spannende dieren zijn wij tot u toe 2e een klein hertenreetje in het wild tegen gekomen, maar wellicht volgen er nog andere dieren! Vancouver Island ligt op de grens met de Verenigde Staten. Het eiland is 450 kilometer lang. In het midden ligt een gebergte, waar op de toppen sneeuw ligt, daaromheen liggen uitgestrekte bossen met immense hoge bomen en talloze meren. De bossen herbergen bomen van wel 100 meter hoog en meer dan tien meter in omvang. De kust is op sommige plekken rotsachtig, terwijl er ook diverse zand- en kiezelstranden zijn. De westkust is het ruigst, de Atlantische zee beukt hier continu op waardoor her en der diepe inhammen het eiland doorsnijden. Het overgroote deel van Vancouver Island is onbewoond en wordt gezien als wildernis. Vancouver Island wordt ook wel ‘zalmhoofdstad van de wereld’ genoemd. De meest bekende rivier is de Campbell River waarin de voor ons bekende soorten als rode en roze zalm leeft, maar ook vele minder bekende soorten. Op Vancouver Island groeien opvallend grote bomen, die ook in de winter groen zijn. De voornaamste soorten zijn de sitkaspar (90 meter hoog) en de Douglasspar (100 meter hoog). Hier groeit ook de reuzenlevensboom, een soort cipres die zo’n 40 meter hoog kan worden. Bij ons wordt hij, net als de Douglasspar, wel als sierboom gehouden. De bossen hier worden een gematigd regenwoud genoemd, dit omdat het een ecosysteem op zich is waar veel planten en dieren leven. Het merendeel is relatief onaangetast. Met als gevolg dat bomen oud kunnen worden (denk aan zo’n 1000 jaar).

Vandaag bezoeken we het noordelijk deel van het eiland en komen zo terrecht bij het Elk park alwaar na een korte hike een suspension bridge is met vandaar uitzicht op een mooie waterval en bezoeken een aantal zalmvissers die in de rivier aan het vissen zijn. We nemen ook de ferry naar een wat kleiner buureiland (Quadra Island) en rijden hier wat in de rondte. Aan het einde van de dag eten we wat op Quadra Island in het gehucht Herriot bay in het restaurant aldaar, wel een leuk iddilisch plekje! Ik eet een stuk roastbeef en Anke een Bisonburger, het is maar een naam dacht ik, maar bij navraag bleek het echt een burger te zijn van bisonvlees, er blijken dus bisonfarms te zijn voor de prodoctie van bisonvlees. Ik heb een stukje geproefd en het heeft zeker een aparte smaak, voor mij in iedergeval in de toekomst geen bisonvlees!. Nadat we weer de ferry terug genomen hebben naar Vancouver Island rijden we naar het stadje Nainamo en pakken daar een hotel voor de nacht. Dit is namelijk halverwege de rit naar Victoria en het zuiddeel van het eiland waar we morgen naar toe gaan.